Friday, October 27, 2006

Pengalaman berhari raya bersama Jin Tanah!
Aku keliru, malah menampar diri sendiri bagi memastikan adakah aku bermimpi atau ianya adalah realiti. Sepertinya aku merayakan Halloween di Malaysia! Aku mencarut sendirian, ini Hari Raya Aidilfitri ke atau Hari Raya Hantu???

Kejadian berlaku pada hari raya Aidilfitri baru-baru ini…

Malam itu, pada Hari Raya Ke-2, sekitar 11.30 malam, dikampungku di Batu Pahat. Suasana tenang, masing-masing sudah berada dalam mode ‘tidur’ bagi menghilangkan penat beraya disiang hari. Aku juga sedang baring sambil berangan-angan tentang perempuan-perempuan seksi yang berebut-rebut untuk cuba memperkosa aku. Namun, kami dikejutkan apabila Makcikku pengsan. Namun keadaan itu tidak cukup untuk memandulkan tenaga batin semua ahli keluargaku dan sanak saudara dikampung kerna Makcik memang selalu pengsan. Semua sudah tahu benar tentang kondisi Makcik.

Mama (Heroin dalam cerita ini) keluar dari bilik melihat keadaan Makcik. Semua cousin-cousin sudah bangun untuk melihat Makcik.Tiba-tiba anak Makcik merenung tepat ke suatu arah. Dengan mata yang betukar seperti jelingan yang paling tajam. Pakcik cuba bertanya kepada anaknya namun anaknya hanya terdiam. Lalu Pakcik cuba menampar anaknya sendiri. Aku kalut, Mama lagi serabut!

Dalam keadaan yang penuh tekanan, emosi seringkali menguasai diri. Mama tanpa berlengah, diiringi dengan emosi marah yang meluap-luap, dan rasional yang terderai, menjerit. “Sepatutnya dibacakan ayat kursi, jangan tambahkan lagi tekanan tu!!!”

Lalu Mama terus seperti histeria, keadaan jadi tidak terkawal. Aku dan semua adik beradik dan sanak saudara lain menenangkan Mama. Mama menangis! Sial! Energiku seperti tersurut bila melihat Mama menangis. Ianya senjata paling ampuh Mama. Aku tidak ingin lagi melihat Mama menangis! Tak sanggup!

Serentak dengan itu juga, Mak Uda tiba-tiba menjerit. Histeria. Mengatakan Mama dengan muka yang hitam sedang menerkam lalu mengejar Mak Uda. Aku tersentak. Kini, 3 orang dalam rumah ini seperti separa sedar. Halusinasi!

Mama terus menjerit, semua ahli keluarga terus menenangkan Mama. Mama terduduk lalu mengarahkan semua ahli rumah membaca yassin dan ayat qursi. Keadaan menjadi seperti lawak senario apabila masing-masing gelabah kebilik air untuk mengambil wuduk. Aku? Aku hanya mampu berpura-pura kerna aku masih tidak mandi wajib! Sial!

Seketika, mama menjadi tenang. Sementara Makcik masih belum sedar dan Mak Uda masih terpejam matanya. Dalam keadaan yang tenang itu dan masih lagi seperti bermimpi, Mama mula bercerita tentang sesuatu yang Mama rasa dan nampak. Bercerita tentang syaitan dan jin dalam rumah itu. Semua sanak saudara mengelilingi Mama, dengan penuh khusyuk dan bersungguh-sungguh, mereka mendengar Mama bercerita. Menurut Mama, terdapat 3 orang dalam rumah itu yang berniat jahat terhadap keluarga kami. Sementara Mama bercerita, aku mula terfikir. Mama, dalam keadaan yang seperti ini, mampu untuk mengeksploitasi keadaan ini bagi mempengaruhi pemikiran sesiapa yang mendengar setiap tutur butir perkataan Mama. Ini kerana, cakup pemikiran dan mentaliti masyarakat melayu masih lagi dibelenggu oleh taksubnya terhadap hantu syaitan. Aku bukan seorang yang skeptikal dan menidakkan kewujudan alam ghaib, syaitan dan jin, namun ketaksuban itu yang membuatkan pemikiran masyarakat melayu masih terkebelakang. Aku juga berniat untuk bertanya kepada Mama, apakah nombor ekor yang akan naik 1st prize. Dan ingin juga aku bertanyakan kepada Mama yang dalam separa sedar itu, tentang cara-cara untuk membuatkan telur Bush tinggal sebelah!

Tiba-tiba ketenangan tersentak apabila mama mula sekali lagi menjerit dan membaca ayat qursi berkali-kali. Lalu didatangkan seorang yang alim tentang ilmu perubatan tradisional. Orang yang mengubat ini pun membacakan ayat dan diberikan air untuk diminum. Mama dengan lagak gangster terus sound tukang ubat tadi, “Buat apa datang umah ni malam-malam? Abang balik la!”. Aku pun agak kurang yakin dengan orang yang datang mengubat ini. Dengan cara tukang ubat ini yang agak kelakar dan gelabah. Sungguh uncool! Tapi, bagus jugak, sekurang-kurangnya Mama boleh tenang dan tidak menjerit lagi.

Setelah tukang ubat itu pulang, keadaan menjadi tenang. Makcik sudah sedar, Mak Uda masih lagi lemah dan Mama tidak lagi menjerit. Menganggap semuanya sudah selesai, semua sanak saudara bersiap untuk tidur. Mama pergi ke bilik ditemani Ayah. Aku cuba lelap. Tiba-tiba Mama menjerit didalam bilik. Aku bergegas untuk melihat. Mama tidak ingin tidur. Mama mahu membaca yassin.Namun Ayah berulangkali menasihati Mama agar bertenang.Mama tertekan dengan nasihat Ayah. Ayah dimarahi. Aku dan adikku perlahan-lahan menenangkan Mama. Mama sekali lagi bercerita kepada kami adik beradik. Dengan tidak semena-mena mama ke dapur untuk mencari garam kasar yang digunakan ‘orang’ itu dalam masakan. Kami bergegas ke dapur, keadaan menjadi kecoh apabila garam yang diacri sudah hilang! Mama dengan lagak fasis Adolf Hitler, mengarahkan semua mencari garam itu. Maka, terkedek-kedek sanak saudara termasuk aku menyelongkar kabinet dan dapur untuk mencari garam itu. Lesap dan hilang terus. Mama masih tidak puashati. Sekali lagi menangis. Aku buntu dan sedih melihat Mama menangis. Aku tahu dan percaya seratus peratus yang Mama tidak dirasuk! Cuma Mama berkelakuan seperti anak kecil, dan sesekali seperti orang tua nyanyuk. Seperti sudah hilang kewarasan. Aku sedih dan ingin menangis. Namun sebagai jantan hebat, aku masih lagi cuba mengawal emosi. Cheh!

Mama katakan kepadaku bahawa Mama dapat rasakan tentang kehadiran seseorang sebentar lagi. Hatiku menjerit “Apa nombor ekor yang akan kena 1st prize ni mama!!!”

15 minit kemudian, datang seorang Tok Haji. Lagaknya seperti seorang yang hebat.Sanak saudara terus mengerumuni Tok Haji ini untuk bersalaman. Ditangannya, dibimbit sebuah beg seperti ingin menghadiri interview kerja la pulak! Tok Haji itu terus bertanya nama Mama. Seorang saudara memberitahu nama Mama. Dicatatkan dalam sebuah buku oleh Tuk Haji. Kemudiannya, Tok Haji ini bertanya umur Mama. Ayah yang masih terkial-kial mengira umur Mama terdiam apabila Mama menjawab dengan nada mengejek, “15 tahun”. Seraya itu, Mak Usu tiba-tiba terkekeh-kekeh ketawa dengan jawapan sinis Mama. Mak Usu ni, dalam keadaan macam ni pun nak gelak kaw-kaw. Bukan reti nak cover.Aku hanya tergelak dalam hati je. Hahahahaha

Lalu diubati Makcik. Makcik stabil dan tiada apa. Tiba giliran mama, Mama muntah darah namun masih sedarkan diri. Dan akhir sekali Mak Uda. Dan diakhir seisi mengubat Mak Uda, Tok Haji ini berdialog dengan Mak Uda;

Tok Haji:Siapa nama kau?
Mak Uda:Tak Tau
Tok Haji:Siapa nama kau?!!
Mak Uda:Jin Tanah
Tok Haji:Mana asal kau?!
Mak Uda:Utara… Pulau!
Tok Haji:Siapa hantar kau?!
Mak Uda:Tak ada
Tok Haji:Apa agama kau?
Mak Uda:Islam
Tok Haji:Bersumpah lah kau dengan nama Allah yang Kau tak akan mengganggu keluarga, ect..

Jin pun ikut bersumpah lalu keluar.

Setelah semuanya selesai, Tok Haji ini mengeluarkan fail dari beg bimbitnya. Seperti resume kerja, Tok Haji menceritakan kehebatannya mengubat orang. Ye la tok Haji, Tok Haji hebat!

Dan akhirnya semua sanak saudara tidur pada pukul 7 pagi.

Namun, disebalik kejadian ini, aku adalah orang yang pertama menyedari kehadiran Jin Tanah Lahanat ini. Ceritanya begini…

Sehari sebelum kejadian,aku merasakan sedikit lenguh-lenguh dibahu kiriku. Aku memaki lenganku dengan kata carutan yang sungguh menghinakan dan sempat bergurau dengan Mama, “Rasa rasanya, ada hantu Ju On kat atas bahu ni, mama!” Kalau betul telahan dan agakanku bahawa ada hantu Ju On dibahuku, maka memang sungguh sial la kau Ju On kerna mengganggu nikmat hari raya pertamaku. Namun lenganku beransur sihat selepas diurut keesokan harinya. Selepas kejadian rasuk-merasuk malam itu, Aku dapat rumuskan bahawa Jin tanah Lahanat itu telah hinggap dibahuku dan cuba untuk merasuk aku namun tidak berjaya. Jin tanah itu bermonolog sendiri “Aku ingat nak rasuk budak chomel ni, tapi aku rasa dia ni hantu Ju On macam yang aku tengok kat wayang tahun lepas! Perangai pun macam sial, aku yang jin tanah ni pun baik sikit dari dia. Baik aku rasuk Mama dia lah!”

Walaupun kau kata aku jahat dari kau, tapi kau tetap sial wahai JIN TANAH!!!

Friday, October 20, 2006

Tamatnya Kelas Bahasa Inggeris!



Aku tau yang aku selalu kacau korang... Hope tak amek hati la k..



Kepada sir..sorry la kalau saya selalu argue with u.. kepada

student-student cosmopoint yang aku selalu kacau, actually

budak2 pempuan je yg aku kacau heheh.. maaf ye.. gurau2 je..


Take care ya!






FINISH!

Saturday, October 14, 2006

Tolong bagi aku kad raya!!!

Aku masih belum lupa, pada waktu-waktu menjelang perayaan hari raya ketika aku masih kecil, aku merasa sedikit marah apabila melihat selonggok kad raya dikirim kepada ayah. Manakan tidak, kad-kad ini sebilangannya datang dari wanita. Aku curiga bahawa ayah bermain kayu tiga, dan mungkin lebih banyak kayu lagi! Aku memang tidak boleh kompromi tentang isu ini. Kad-kad ini tertera bersama nama dan cop-cop syarikat dan dari jabatan. Ketika itu, aku masih tidak lagi dapat memastikan dan terfikir langsung tentang sebarang politik disebalik budaya kad-kad raya ini. Lalu aku hanya mampu mencarut perlahan dari dalam hati.

Mungkin persepsiku tentang kad-kad raya ini ditunjangi dengan perasaan iri-hati dan cemburu buta. Ya, cemburu disebabkan aku bukanlah seorang yang dapat mengumpul kad raya yang berlonggok-longgok pada musim perayaan.

Budaya mengirim kad raya ini boleh aku simpulkan sebagai suatu budaya yang cantik, dan bermoral. Hubungan silaturrahim dapat dikukuhkan dan dapat menjaga keharmonian hubungan sesama manusia.Budaya bermaafan menjelang perayaan disampaikan melalui pengiriman kad raya. Walaupun ianya hanyalah mengikut musim dan dirayakan setahun sekali. Namun, nilai-nilai asal budaya kirim-mengirim kad raya ini telah tersasar jauh. Kad-kad raya tidak lagi menjadi sebuah medium bagi mengerat hubungan, namun hanyalah tatktik dan strategi berniaga yang paling nampak suci dan bermoral!

Minggu lepas, aku terlihat dikaunter kolej, berpuluh malah beratus-ratus kad raya yang sedang dipersiapkan bagi diedar oleh dua orang staff. Apakah isi tulisan kad raya itu? Hanyalah dipenuhi cop-cop rasmi kolej. Dan ianya akan dihantar kepada pengetua sekolah-sekolah disekitar daerah dan mungkin diluar daerah. Adakah ikhlas? Atau bertindak sebagai oppurtunis yang sudah terbayang peluang-peluang perniagaan?

Nilai-nilai moral telah dipengaruhi oleh ekonomi dan materialism. Segalanya adalah didasarkan kepada kepentingan ekonomi.

Dan yang pasti, tahun ini juga, aku tidak akan dilonggokkan dengan limpahan kad-kad raya dari sesiapa. Aku sedih dan berharap agar sesiapa ber’empati’ dengan sugulnya hati dan perasaanku.

P/S: Disini, aku merayu. Aku masih lagi berharap agar kawan-kawan dapat mengirim kad raya kepada aku. Sesiapa yang ingin mengetahui alamatku bagi proses pengiriman kad raya, email aku untuk mengetahui alamat rumahku! Aku serius ni!!


Tolong bagi aku kad raya!!!

Friday, October 13, 2006

England!

Semalam, aku menghabisi masa-masaku di sebuah negara penjajah iaitu negara England. Terkejut? Aku juga seakan-akan tidak percaya bahawa aku berada disana!

Aku ke sebuah daerah terpencil di England dan aku juga tidak pasti dimanakah kedudukan dan lokasi aktualku namun satu yang pasti, aku di England!

Aku menziarahi seorang rakan wanitaku disana. Keluarganya menetap disana. Suatu pengalaman baru bagi aku ke sebuah negara eropah. Aku kagum dengan daerah ini. Manakan tidak, dalam kepesatan dan kemajuan negara England ini, masih lagi terdapat sebuah daerah kecil yang terpelihara dari segala macam pembangunan yang menghancurkan. Udara disini masih lagi segar dan tidak tercemar. Juga tiada jerebu disini! Aku terkesima. Dan dalam masa yang sama-Kagum!

Rumah rakan wanitaku ini adalah sebuah rumah yang agak sederhana besar. Sebuah rumah tradisional sangkaanku. Rakanku ini menetap disana bersama neneknya. Aku sempat berjalan-jalan diperkarangan rumahnya. Indah! Tersusun pohon-pohon (seperti pohon ru) yang menghijau. Udara yang segar, cuaca yang tidak panas seperti diMalaysia. Sungguh selesa!

Kemudian, rakanku mengajak aku untuk menikmati makan malam bersama keluarganya. Aku sungguh teruja. Dan terus terlintas dalam kotak imajinasiku tentang makanan-makanan barat yang mungkin bakal disediakan kepadaku – spaghetti, lamp chop, chicken chop, atau mungkin chop stick! (maaf, aku masih tidak familiar dengan makan barat, so hanya beberapa jenis menu tipikal masyarakat barat dapat aku listkan.)

Baunya sungguh semerbak. Aku duduk berhadapan nenek rakanku di meja makan. Aku seperti tidak sabar untuk menikmati juadah barat dinegara barat. Namun, aku sungguh terkejut. Hidangannya bukanlah sepeti apa yang terimajinasi olehku. Aku jadi bingung kerna menu untuk makan malam hari itu adalah ikan selar kuning! Bersama kari pekat! Errr.. Dimana pula nenek ajaib ini dapat memancing ikan selar kuning di England? Aku keliru, namun tetap berlagak seperti biasa. Sungguh bingung!

Tiada dialog dapat diungkap semasa seisi makan malam ini. Mungkin aku masih lagi bengong dengan kepelikan keluarga ini. Yang penting, rakan wanitaku ini tersangatlah chomel…

Tiba-tiba kedengaran satu suara memanggilku. Sepertinya suara itu aku kenal. Sekali lagi aku berada dalam keadaan bingung dan mencurigakan.

“Ayun, bangun sahur! Dah dekat pukul lima ni!!”

Cheh!

Saturday, October 07, 2006

Batuk, sakit tekak dan berhingus…

Sudah dua hari aku mencarut tentang keadaan kesihatanku. Dah lama aku tak berkhalwat dengan demam. Namun, aku tahu bahawa keadaanku ini bukan disebabkan demam, tapi disebabkan jerebu yang melanda negara kita. Jerebu yang terhasil dari pembakaran terbuka di Indonesia dan akhirnya terkesan juga dimalaysia. Dan aku telah menjadi mangsa yang ke entah berapa. Disebabkan kerakusan manusia mengeksploitasi alam, maka akhirnya manusia juga yang menerima kesannya. Dan aku, akhirnya terpaksa membazirkan duitku yang tak berapa ada untuk membeli ubat batuk! Sial!

Apabila batuk, terus sakit menusuk ke dada. Aduh, nak hisap rokok pun sudah hilang nikmat untuk dikecap. Apa lagi yang dapatku hisap untuk mengecap nikmat? Argh..

Dan dalam keadaan kesihatanku yang buruk, aku ditimpa oleh kerja-kerja yang perlu disiapkan bagi kursus bahasa inggerisku. Memenatkan dan membosankan. Kehidupanku kini hanyalah pergi kelas dan balik kelas, membaca dan berimaginasi dan terus tidur bagi persediaan menghadapi kehidupan yang berulang-ulang. Namun, aku cuba untuk terus optimis dengan kemungkinan dalam hidupku. Masih banyak lagi perkara-perkara indah dan mengujakan bagi aku untuk lalui. Dan aku masih tidak ingin menamatkan riwayatku. Tak mahu!

Aku juga kurang bersosial dan menghampiri keadaan dimana minatku untuk bersosial hilang! Mungkinkah kini aku dalam keadaan anti sosial? Adakah aku sudah jelak dengan perangai manusia yang membosankan? Atau mungkin perangaiku yang membuatkan manusia lain bosan denganku? Aku biarkan saja persoalan itu tergantung. Aku kini lebih suka menyendiri dan bermonolog sendirian. Bersoal-jawab dengan diri sendiri dan akhirnya mentertawakan diri hasil kebodohan diri.

Dan akhirnya berharap kehidupanku akan lebih menyeronokkan esok…