Tuesday, July 31, 2007

Mati Terbunuh!

Tersentap,
Roh terhumban ditempat yang paling jauh,
Jauh yang tak mungkin terjangkau logika,
Logika yang seringnya dimati realiti,
Realiti yang seringnya menyakiti.

Mana? Hilang? Terbang?

Aku tak tahu,
Aku tak mampu,
Untuk bertahan menghadap hari semalam,
Hari ini adalah cebisan hari semalam,
Semalam adalah ludahan hari ini.

Pecahlah, koyaklah, musnahlah kau janji-janji sial!

Menyalaklah anjing,
Merayu meminta-minta tulang-tulang yang kau janjikan dulu.

Sepertinya tiada lagi hari esok,
Sepertinya akan turun Nabi Isa menandakan Kiamat

Kiamat? Pengakhiran?

Pengakhiran sebuah ceritera yang kononnya,
Mahu menandingi sebuah cerita agung.
Mati jua

Mati?
Atau dimati?
Sengaja dimati?
Dibunuh?
Direjam?
Disentap?

Durjana kau janji!

Aku mati
Terbunuh?!

Wednesday, July 25, 2007

-END-

Hari tu aku ke kl.. Berhenti di masjed jamek
aku lalui tempat yang biasa aku pergi,tempat yang aku biasa lepak minum dengan dia, tempat yang aku biasa tunggu dia pulang dari sekolah,tempat yang aku biasa tunggu train untuk temani dia pulang ke rumah, temani dia makan dimamak bersama kawan-kawan sekolah dia,tempat yang aku biasa pimpin tangan dia berjalan ke central market, pimpin tangan dia ke perpustakaan kl, temani dia belajar, baca buku.

Hari tu aku ke kl. Berhenti di masjed jamek
aku lalui peniaga-peniaga tepi jalan yang selalu aku beli karipap panas bersama dia, beli seringgit dapat 3, makan di star masjed jamek sambil pak guard memarahi aku kerna disitu tak boleh makan

Hari tu aku ke kl. Berjalan ke Bukit Bintang
aku lalui suatu kawasan yang biasa aku lalui sambil tangan memimpin tangannya. Aku lalui penjara pudu yang selalu aku beritahu dia yang kawasan lapang sebelah penjara pudu adalah padang bola untuk banduan, aku lalui mamak belakang BB yang selalu aku makan nasi lemak kari dengan dia,aku lalui kedai nature art di BB plaza yang aku sering jengah dulu bersama dia,mencuba-cuba didgridoo bersama dia

Hari tu aku ke kl. Aku singgah disekumpulan remaja yang sedang busking di depan dataran Maybank BB. Tempat yang dulunya aku lepak bersama dia,lalu kutemani dia sehingga ke stesyen hang tuah untuk dia pulang ke ampang.

tapi...
itu dulu,bukan sekarang. Sekarang aku hanya melalui tempat-tempat itu dengan hanya ditemani memori-memori dan kenangan-kenangan yang berselirat dalam kotak fikiran aku. Bayang-bayang yang mustahil aku hidupkan semula dan bayang-bayang yang mustahil aku beri nyawanya kembali. Sekarang aku hanya melalui tempat-tempat itu bukan dengan memimpin tangannya lagi tapi hanyalah memimpin tanganku sendiri dan aku harap aku tidak dihantui bayang-bayang yang mustahil aku hidupkan semula dan bayang-bayang yang mustahil aku beri nyawanya kembali.

bukan salah kau. Aku faham. Hidup memang macam ni. Terpulang



-in memory of us-


Monday, July 02, 2007

Stuck in emotion lak!

Manusia suatu spesis makhluk yang paling kompleks di atas muka bumi ini. Perkembangan manusia adalah suatu yang kompleks dan memeningkan untuk difahami sehingga wujudnya sains antropologi dan pelbagai lagi cabang sains yang mengkaji tentang perilaku manusia.

Manusia itu berkembang. Ya, people do evolve! Aku tidak mempercayai teori evolusi Darwin, tentang manusia itu asalnya dari beruk, ungka, monyet dan apalagi unta! Juga aku tidak setuju dengan teorinya tentang manusia yang superior dan hebat akan terus dapat meneruskan kelangsungan untuk hidup dimukabumi ini, dan manusia yang kononya inferior akan mati dalam ’perang hebat’ untuk terus hidup. Tiada manusia hebat dan manusia yang kurang hebat! Ianya hanyalah suatu justifikasi dan legitimasi bagi membernarkan unsur-unsur prejudis perkauman yang berkepentingan! Tidak perlu wujud kategori-kategori manusia kerna manusia itu tetap manusia. Bersama menyedut oksigen dan bersama membuang tahi.

Namun aku percaya manusia berubah dari segi tingkah laku, atitud, cara berfikir, cara melihat dunia dan kehidupan dan selalunya berubah perasaan.

Aku bukan disini untuk menulis dan merungkai persoalan manusia secara spesifik, dan juga tidak aku ingin berhujah tentang kejadian manusia dan perilaku kompleksnya, kerana aku bukanlah orang yang penuh ilmu pengetahuan tentang itu, tapi aku disini hanyalah untuk menulis tentang apa yang aku rasa, aku lihat dan aku rasai sekarang.

Persekitaran banyak mempengaruhi manusia. Dari cara berfikir dan cara melihat sesuatu itu. Emosi juga selalu berubah-ubah. Perasaan juga bukan sesuatu yang pasti. Aku takut, dia juga akan berubah, tidak seperti dulu.

Aku hanya mampu untuk bersedia menghadapi perkara yang tidak aku inginkan. Perubahan sentiasa berlaku, dan aku faham tentang itu.

Atau aku hanya berperasangka?

p/s: Aku sedang dalam keadaan yang emosi dan bercelaru juga berperasangka

Berceritalah!

“PRESS WORLD ALERT!
Today hearing witness saw a picture of Najib, Razak Baginda and Altantuya having dinner in Paris. Follow the story. Tq”

Begitulah bentuk pesanan ringkas yang aku terima dari seorang rakan pada hari Jumaat lepas. Aku teruja dan maklumat ini adalah selari dengan desus-desus cerita yang disampaikan oleh pakcik dan makcik saudaraku. Dua hari selepas itu, berita tentang Najib terlibat dalam kes Altantuya mula tersebar di akhbar harian. Seperti kataku, kalau tiada angin, masakan pokok boleh menari?

Adakah kerana secara kebetulan Najib secara tidak sengaja telah mengambil tempat semeja dengan Altantuya kerna Altantuya adalah seorang gadis jelita? Atau ada pihak-pihak tertentu yang telah menggunakan teknologi adobe photoshop CS bagi menkonstrak gambar itu sebegitu rupa? Atau memang Najib tiada disitu? Ataupun mungkin pelanduk dua serupa mahupun tiga rupa? Atau ianya berkaitan dengan kontrak senjata bernilai ratusan juta?

Ini semua hanyalah anggapan dan biarlah mahkamah (sebagai simbul keadilan) yang menentukan.