Friday, November 30, 2007

Maaf, tiada perkataan 'mungkin' dalam bahasa bangsa manusia!

Sesekali tunduk aku, bersembunyi dibalik kotak-kotak yang entah apa ada didalamnya. Sambil mengisi peluru senjata RPGku, aku mengintai semula raksasa bermuka hodoh- yang bilangannya bukan sedikit- dihadapanku. Yang sudah sedia mematah-matah tulangku.Mati,bergelimpangan, terpancut darah-darah merah yang tiada bau. Lalu terus aku ketangga, mencari-cari jalan bagi menemukan jalan keluar dari makmal yang telah rosak teruk, terbakar dan menjadi gila. Aku buntu, namun tidak pula berputus asa.

Patah balek ke 3 hari kebelakang..

Aku mencari sesuatu yang aku sendiri tak pasti, didalam laci bilik abangku. Mungkin kebosanan sekali lagi melumpuhkan aku. Kebosanan meruntuhkan aku, lalu segera mencari sesuatu untuk menggantikannya. Sama seperti runtuhnya Tembok Berlin, dan seperti lajunya air-air mata para romantis apabila mendapat khabaran chenta mereka ditolak.

Hah, aku terjumpa cakera padat permainan maya yang bertajuk Half-Life. Suatu permainan maya yang berorientasikan perang, perang melawan raksasa yang-memang sejak azalinya-di susun atur oleh manusia sendiri. Manusia yang gilakan kuasa untuk mendobrak peradaban manusia, yang gilakan kuasa, yang gila akan dominasi, yang gilakan kematian, yang gilakan.. huh, penat!

Level pertama, berjaya aku tamatkan. Level dua sedikit complicated, namun dengan rasionaliti dan sedikit moraliti, berjaya aku ke level tiga. Dan seterusnya, namun bak kata pepatah yang aku distorsikan-hidup ini umpama hubungan seks- aku terus tersekat dilevel yang sama. Buntu mencari jalan untuk menamatkan pengembaraan maya aku.

Monolog sebentar aku, apa gunanya teknologi pasca moden yang menghuni ruang-ruang kosong dibumi ini? Terus aku google, mencari cheat code bagi mengakhiri kebuntuan fikrah akalku. Dengan satu klik, aku terus mencopy-paste dan yay! Aku seperti tuhan didalam permainan maya ini. Hah, kau raksasa, gigitlah aku, tembaklah aku! Aku kebal seperti badang yang telah memakan muntah hantu di sungai ketika menangkap ikan. Cadangnya nak makan ikan, tapi terpaksa makan muntah hantu! Aktiviti mengoogle aku, boleh diangkat sebagai satu ritual memakan muntah hantu juga sebenarnya. Namun dengan cara yang lebih bersih,senang dan tidak memualkan! Ya, aku kebal dan aku boleh terbang! Habis segenap penjuru, semua ceruk aku lalui, dan dengan tak sampai satu jam, aku berjaya ke dua level berikutnya. Malahan, aku boleh terus menamatkan permainan mayaku ini dengan muntahan raksasa (baca:cheat-code) ini!

Namun,sekali lagi kebosanan melumpuhkan aku. Kebosanan meruntuhkan aku, lalu segera mencari sesuatu untuk menggantikannya. Sama seperti runtuhnya Tembok Berlin, dan seperti lajunya air-air mata para romantis apabila mendapat khabaran chenta mereka ditolak.

Aku bosan kerna tiada apa lagi yang perlu kulalui tatkala meletakkan diriku menjadi watak utama dalam permainan maya ini. Bosan! Ya bosan menjadi watak yang sudah tau pengakhirannya! Watak yang sudah tau dimana ini dan dimana itu. Watak yang sudah pasti melalui perjalanan maya dengan rasa tak kesah. Watak yang sudah bersedia dengan segala kemungkinan, malahan mungkin tiada langsung kemungkinan-kemungkinan mendatang. Padam saja ’mungkin’ itu dari perkataan semua bahasa bangsa manusia. Tiada yang mungkin lagi, yang ada hanyalah pasti! Perjalanan menjadi lurus, selurus trek lumba lari 100 meter, dan ianya tak mungkin menjadi bengkok, bengkok seperti keris yang dihunus hisham ataupun KJ. Bosan, jalan yang tiada apa, yang kosong dan pasti adalah suatu kebosanan yang paling mapan!

Kucabut cakera padat itu, lalu terus sign-up diakaun YM. Terdapat lebih banyak kemungkinan-kemungkinan bertemu kawan yang chantek! (dan seksi)

sigh!

Monday, November 05, 2007

Dunia lagi satu

Ingin aku,
Menjelajah hutan yang entah mana-mana,
Seringkali tersekat pada akar-akar kayu menjalar.

Saket,Luka,Perit,

Mengoyak-ngoyat isi kulit,
Mendobrak kuatnya semangat,
Terkoyak, tercarit,
Memaki aku dalam diam.
Seranah paling jijik kulontar tanda amarah!
Bangun lalu meludah penuh dendam.

Lalu menyanyi,
Berlagu aku tanpa lirik,
Seringkali tanpa jiwa,
Seringkali tanpa nyawa.

Bebaskan aku!
Dari tempat yang tak pernah mungkin terbebas!

Lepaskan aku!
Dari tawanan yang tak pernah mungkin terlepas!

Bunuh aku!
Dari hidup yang tak pernah mungkin terbunuh!

Ludahi jiwaku,
Rungkai seliratnya mindaku,
Agar terus terusan sesat didunia lagi satu.

The Art Of Seducing Your Mother In Law


Logik akal

Peka terhadap persekitaran

Hormat

Tahu apa nak buat bila datang rumah orang!