Monday, June 23, 2008


Sasa itu badanku

satu…

dua…

tiga..

empat..

sambil aku meneruskan kiraan, aku bernyanyi-nyanyi sebagai langkah memberi motivasi utuh pada diriku

“Jika kau fikirkan kau boleh,

kau hampiri kejayaan,

jika kau fikirkan kekalahan,

kau hampiri kegagalan

Aku teruskan kiraan…

sepuluh…

sebe….

errr… aku tak mampu teruskan kiraan, malahan aku juga tak mampu teruskan senaman sit-up yang sejak dari semalam aku lakukan sebelum menonton bola. Ianya adalah sebahagian usaha dan tekadku sendiri bagi membuang lemak-lemak yang telah sarat diakumulasi pada dasar perutku.

Pagi itu semasa di kantin, ketika sedang menghirup mee kari ala-ala lauk semalam

”Kenapa kamu tak jadi polis?”

Makcik kantin menunjukkan sifat ramah-mesra bersopan santun amalan mulianya kepadaku

Belum sempat aku menjawab, dia memintas:

”Kamu kalau jadi polis, bagus. Badan kamu tu elok jadi polis!”


Aku senyum


”Betul makcik cakap, badan macam kamu tu elok jadi polis. Sasa!”

”Macam anak sedara makcik tu, badan macam kamu la. Dia jadi polis..bla bla bla”


Dialog makcik seterusnya gagal ditangkap oleh gegendang telingaku, dan neuron-neuron otakku juga gagal memproses dialog seterusnya apabila aku terus-terusan saja mengelamun dan tersengih menganalisis dialog awal makcik kantin.

Harap maklum, makcik kantin itu memuji badanku yang dikatakan sasa!

Dan malam itu aku tidak menonton bola, malahan senaman sit-up terus saja aku humban jauh-jauh.

Maklumlah... aku kan berbadan sasa!

0 komen-komen: