Monday, January 07, 2008

Tidak semua Proletariat tinggal di rumah yang kecik, oke!

Cepat betul masa berlalu. Sepertinya baru semalam aku menangis merengek-rengek meminta ibu menyuakan susu natural kemulutku, namun hari ini aku lantas bisa saja beronani berimajinasikan gadis-gadis syurga yang suci dan tulus.

Introduksi yang masih lagi lucah tetapi tetap metafora.

Pejam celik, aku kini ditahun 2 pengajianku di UPSI. Dan aku telah mengucapkan ’tata’ kepada hostel 9 tingkatku dan kini aku telah bermaustatin di sebuah rumah 3 tingkat!

3 tingkat adalah sebuah rumah yang besar oke!

Bukan, aku bukan berkongsi rumah yang besar itu dengan 15 rakanku yang lain, bukan juga 20 rakan lain kerna bulatan rakanku di upsi adalah sama seperti spesis penyu belimbing yang sudah hampir pupus (sila gunakan nisbah yang sesuai). Rumah sebesar istana ini hanya diduduki oleh 6 orang manusia sahaja. Dan aku dilokasikan di tingkat 3, berseorangan!

Tiada apa-apa tema ingin kutetapkan bagi bilikku. Memandangkan aku sentiasa kedekut untuk membeli meja baru di IKEA, aku nekad untuk mentemakan bilikku dengan tema bilik-yang-kurang-perabot-tapi –nampak-punk! Ya, suatu tema yang mengarut dan jauh tersasar dari landasan moraliti masyarakat setempat, namun aku tiada pilihan. Kadang-kadang kita tiada pilihan selain menentang arus dan normaliti kehidupan itu sendiri. Contohnya, tema bilikku! (pembaca, sila jangan menentang arus dan normaliti ya! Iya SANGAT tidak-bermoral!)

Ianya sebuah rumah yang chantek, besar dan menawan. Kami berjiran dengan pasangan yang sudah haji dan aku berharap para haji ini berfikiran liberal. Maksud aku sangat liberal (aku hanya mampu berharap, harapan akan sentiasa selari dengan cita-cita. Bezanya, adakah cita-cita itu sendiri akan tetap disitu?). Kerana pemikiran liberallah satu-satu fahaman yang mampu meletakkan kami terisolasi dari cercaan dan pandangan-serong seorang jiran. Aku tidak menidakkan kepentingan berjiran, namun ’kerukunan’ dan ’semangat’ kejiranan yang utuh oleh masyarakat konservatif telah membuatkan aku sendiri bersifat bias dan menjatuhkan hukuman sebelum dibicarakan. Ah, manusia serta undang-undang pun acapkali berbuat demikian. Mahu contoh? Cari sendiri, pemalas!

Tiada katil, hanya tilam yang bercadarkan rupabentuk zirafah menjadi lullaby setiap kali aku ke alam mimpi. Aku masih lagi dengan konsep suasana punkrock-ku. Aku tak peduli, so aku harap kau pun sama.

Cukup untuk kali ini, tiada outroduksi yang bermetaforakan lucah.

Manusia itu berevolusi-lah kawan! (tapi bukan dari sudut konsep darwinisme oke! Darwin tipu!)

-shhhhhh-

4 komen-komen:

jefry iskandar said...

my blog-carsonviolet.blogspot.com...keep in your mind..

zeezam said...

ada hantu tak?

Anonymous said...

setakat ni takde hantu lagi la..

tapi agak gore jugak..
tapi takpe,gore baru cool

lalalal

Anonymous said...

kao bagus.
menolak dangkalan2 norm kehidupan dgn akal.

tp aku gagal mengibarkan kesahihan kao setelah kao tuduh darwin itu seorg penipu.

bollocks!

oh..manusia hanya nmpk apa yang mereka ingin nampak.