Friday, September 19, 2008

Tidak selalu yang kecil dianggap sebagai pemenang

Kematian adalah suatu pengakhiran dari sebuah kehidupan pendek tapi penuh dengan macam-macam masalah. Kematian adalah suatu yang sangat pasti namun ianya juga sangat pasti mengundang kesedihan. Kerna sejahat-jahat manusia, masih juga tersorok susuk makhluk menyorok yang tetap sayang. Lagikan manusia yang berpekerti Nabi!

Itu pasti.

Berita itu diterima. 75 % peluang tidak disitu, yang tinggal hanyalah 15%.

Ya, 75 tetap saja bakal menang jika digaduhkan dengan 15. Namun ianya tetap suatu peluang, walau tipis namun ianya tetap dinamai dengan nama PELUANG.

Pelbagai perasaan, ketakutan, kebimbangan, ketidakpastian, kejatuhan dan pelbagai lagi rasa hati yang menyucuk-nyucuk sakit tapi tak terluah. Aku faham, walaupun tidak sefaham apa yang kau faham.

Aku kaget, buntu tanpa apa-apa kata-kata yang mungkin boleh membuang segala macam rasa-hati yang terus-terusan menyucuk. Tapi aku tetap disitu, walau reaksi verbalku bisu, aksi non-verbal aku sua, aku suap dan aku paksakan suap.

Aku, dia terduduk ditemani 3 botol air yang bakal memecah kebuntuan oral aku, dia, masing-masing.

Aku tau ianya suatu keputusan yang pusing-pusing akan kembalik ke titik asal. Antara diri sendiri atau dirinya. Antara kepentingan diri atau kepentingan dirinya. Antara kehidupan masa datang atau kehidupan diakhir cerita.

2 jam berlalu..

datang tiba-tiba suara-suara cahaya membisik harapan dan kepastian

"Percayalah.. ianya tidak akan apa-apa. Dianya dan ianya akan terus tetap disitu, menanti dan menyambut kau rohani dan jasmani"

Cliché!

Persetankan!

Anggap saja ianya suara-suara pengharapan yang boleh saja menghidupkan suatu kehidupan yang hampir tanpa kehidupan.

Tenang.. Ianya dan dianya selamat, cuma belum sedarkan diri..

Nah... Siapa kata 75 tetap saja menang jika digaduhkan dengan 15?

Siapa kata?

KEmatian semalam dihidupkan dengan kehidupan baru hari ini..

dan kematian semalam akan kuhumban disuatu kehidupan yang penuh dengan kematian tanpa ingin aku gagahkan untuk menghidupkan kematian itu.

Siapa kata majoriti kerap saja menang???







0 komen-komen: