Thursday, September 07, 2006


Aku peminatnya!

Dua tiga minggu kebelakangan ini, kecoh tentang perkahwinan penyanyi Nombor 1 Malaysia (ye lah!) iaitu Siti Nurhaliza. Aku bukan peminat fanatik Siti, jarang juga aku meminati lagu-lagu Siti, Cuma aku tak nafikan bahawa Siti mempunyai suara yang merdu dan mampu membuatkan aku tercengang kalau Siti nyanyi live depan aku (kaku kerna kecantikan dan kelunakan suara). Namun sekali lagi aku katakan bahawa aku bukan peminat fanatik SIti, aku tidak akan membuang duit dan masa aku untuk ke konsertnya, juga tidak aku akan membazirkan peluh-peluh jantanku berhimit-himpit dikalangan ribuan manusia yang berebut-rebut untuk melihat Siti bersanding (kalau dapat dimobilasi ribuan orang ini pergi ke demonstrasi, pasti enak heheheh). Aku agak hairan, pelik dan tertanya-tanya kenapa seseorang itu boleh tendensi dan cenderung untuk terlalu fanatik terhadap seseorang itu (dalam kes ini: seorang penyanyi). Adakah dengan berpusu-pusu dalam ribuan manusia untuk melihat Siti kawen itu, maka hidup anda akan diberkati? Atau ianya akan memudahkan tahi-tahi anda keluar dengan lancar? Atau adakah anda berjaya mengurangkan harga minyak yang sudah pastinya akan naek lagi tahun depan? Atau adakah anda berharap dengan kehadiran anda ke majlis juta-juta itu akan menamatkan pembunuhan manusia di Lebanon dan pembunuhan yang merata dipelosok dunia?, atau pembantaian hak asasi terhapus? Atau sekurang-kurangnya pembasmian kemiskinan secara total di Malaysia ini? Ya! Teruskan bermimpi!! (Aku juga gemar bermimpi!)

Sedang aku menaip tulisan ini, tiba-tiba datang satu suara yang sepertinya suara itu suara aku. Oh, rupa-rupanya suara itu adalah suara ‘the-other-side-of-me’ dan suara itu terus memaki aku “Cheh. Dusta akan kau wahai ayun!!! Kau juga seperti mereka yang fanatik kepada penyanyi” Lalu aku nafikan dengan berkata, “Eh, aku tak pernah fanatik pada Siti dan sesiapa penyanyi pon la ASSHOLE!” Suara itu terkedu, mungkin terperanjat dengan kata makian yang bagi aku hanyalah intro kepada kata-kata makian yag lebih keji dan menghinakan. Lalu kembali berkata suara itu, “Ah.. cuba kau ingat kembali pada tahun 1992. Tidakkah kau fanatik kepada penyanyi yang seorang ini? Kau telah berlaku dusta ayun!!!! Berikan mereka kebenaran dan jangan kau sorok kebenaran itu seperti mereka-mereka yang melindungi kebenaran demi kepentingan!!” Aku cuba bertanya kepada suara itu, namun akhirnya suara itu pergi, diam,tanpa suara dan ini membuatkan aku keliru, adakah aku pernah fanatik terhadap penyanyi? Ah,terpaksa lagi aku berfikir.(aku kan malas berfikir!)

Kembali aku mencari, pernahkah aku meminati secara separa atau fanatik seseorang artis itu? Tahun 1992? Erm.. Oh, tiba-tiba ingatan aku terus menangkap memori ketika aku maseh lagi berumur 8 tahun atau dalam bahasa saintifiknya dalam darjah dua. Aku juga tergolong dalam ribuan malahan jutaan manusia yang mempunyai artis kesayangan dan tidak keterlaluan juga aku khabarkan bahawa aku agak fanatik dengan seorang artis dari sebuah kumpulan remaja tanah air ketika itu. Kumpulan itu adalah kumpulan Exist dan aku terlalu meminati vokalis kumpulan itu iaitu Mamat. Dengan bibir yang sepsi*, berkulit hitam manis dan muka yang ala-ala baby face terus mencuri perhatianku disamping vokalnya yang sengau-sengau-sedap itu. Aku cukup meminati lagu ‘Oh Ibu’ dan lagu ’Rahsia pohon cemara’ dari kumpulan ini. Aku maseh ingat lagi, kumpulan Exist ini berjaya mara ke pertandingan akhir sebuah rancangan hiburan iaitu rancangan Muzik-muzik. Dan maseh lagi aku ingat, Mamat, pada malam itu memakai jaket yang bersinar-sinar. Aku kagum dan bercita-cita untuk memiliki dan memakai jaket yang seperti itu. Kefanatikan aku terhadap kumpulan Exist ini juga turut dikongsi oleh rakan persekolahanku waktu itu dan atas dasar minat yang sama, kami berlima telah menubuhkan sebuah kumpulan juga ketika itu. Dan cuba teka, apakah nama kumulan kami? Ya! Exist! Tetapi,dalam usia yang agak muda ketika itu, aku telah berdepan dengan konflik yang agak mencabar dengan seorang rakanku. Kenapa? Kerna aku dan seorang rakanku berebut-rebut untuk menjadi vokalisnya iaitu Mamat. Lalu aku mempelawa rakanku ini untuk ‘settle’ konflik yang melanda ini dibelakang stor kayu yang kosong di belakang sekolah. Lalu aku dan rakanku membuat mini karaoke untuk menentukan siapa yang lebih layak menjadi ‘Mamat’ dalam kumpulan kami itu. Cuba teka,siapa yang berjaya menjadi ‘Mamat’ selepas acara itu berakhir? Ya,maaf.. Aku sudah lupa siapa yang menang.

Namun, selepas mamat didapati merogol seorang gadis bawah umur, minat aku terhadap kumpulan Exist ini berkurangan. Aku masih mengikuti perjalanan seni kumpulan ini selepas kehadiran vokalis barunya, namun tidak sefanatik semasa vokalisnya adalah Mamat. Aku pun tak pasti, kenapa minat aku telah menyusut ekoran kejadian itu. Adakah aku seorang yang prejudis terhadap perogol? (tapi sesungguhnya aku amat bencikan perogol!) Aku tak pasti tetapi aku yakin Mamat tidak bersalah! Ah… Biarlah..

Kini, aku menyelusuri kehidupanku tanpa meminati secara fanatik seseorang artis itu. Patutkah aku menggunakan perkataan ‘minat’? Atau aku sekadar ‘kagum’?

Yang paling penting, aku SANGAT mengkagumi media-media yang bijak mengeksploitasi mawi-ina dan majlis persandingan siti nurhaliza. Tahniah!
nota kaki: *sepsi = seksi

6 komen-komen:

pemusnah makna said...

ape nie ingat cita ttg siti noharliza.. tetiba cita life ko nak jadik mamat .. ek eleh bukan kita melalak ke aritue lagu oh ibu tue.. wakakka siap rakam lagi.. wakakak

Anonymous said...

ayun.
i LOVE siti la.
aahhahahaha.

::i'm a dreamer:: said...

hahha..memang kita melalak lagu tu..ko jek yg lebig2...

syimir suke siti? ayun suka SITIkus ngeh ngeh ngeh

Anonymous said...

ahahahha. haah la ayun.
siti tu cool ape.
ahahahaha.
"dah datin kot" kate kdo.
ahahahah.

citiez_freakfraulin said...

eiii..kiteer pon sukerla sumer lagu2 exist....keh keh keh

Anonymous said...

perlu memeriksa:)