Friday, September 15, 2006

Mari bercerita tentang Rage Against The Machine!

Aku seorang yang amat meminati musik. Dan salah satu band yang aku minati ialah band yang amat terkenal dan sangat establish dan sesungguhnya sangatlah mainstream iaitu Rage Against The Machine (RATM). Apa? Aku sungguh tidak punk? Persetankan! Kalau hanya dengar mendengar dan meminati RATM, aku dikelaskan sebagai ‘bukan punk’, malah aku lebih rela diperkatakan sebegitu. (malah aku sungguh jelak dengan perlabelan!). Lirikal RATM sangat puitis dan politikal. Dan ini menyebabkan aku lebih tertarik dan sangat menikmati melodi hardrock dari RATM.Mari kita bercerita sedikit tentang RATM.

Dibentuk di Los Angeles pada awal tahun 90-an dengan formasi Zack de la Rocha (vokalis), Tom Morello (gitaris) dan Brad Wilk (drummer). Dan apabila Tim Bob (bassis) bergabung, maka RATM meriliskan album pertama buatan sendiri dengan lagu Bullet in the Head sebagai single pertama. Lalu, rilisan ini dihantar kepada Epic Records dan mereka membuat keputusan untuk terus menempalkan diri kepada major label (fuck major label!).Berikut adalah diskografi RATM ;

Rage Against The Machine (1992), Evil Empire (1996), The Battle Of Los Angeles (1999, Battle of Mexico Citi DVD (2001)

RATM pernah mendapat double platinum bagi album The Battle of Los Angeles dan sesugguhnya melanggar etika sebagai seorang punk yang melarang sama sekali penglibatan dengan major label. Sungguh tidak punk. Tapi aku tetap meminati RATM kerna berjaya menyampaikan mesej-mesej politik kepada cakupan masyarakat yang lebih luas (walaupun kebanyakan mereka telah dibutakan!)
Namun,bagi aku mereka ini adalah sebuah band yang sangat punk! Apabila keuntungan dari konsertnya telah disalurkan kepada gerakan dan organisasi yang mendukung Mumia Abu Jamal (aktivis kulit hitam yang dihukum mati kerna tuduhan membunuh). Zack de la .
Rocha pernah bersama Krist Novoselic (ex gitaris nirvana) mengadakan tour bersama bagi menyokong gerakan Zapatista di Mexico. Zack sungguh komited terhadap perjuangan petani dan suku kaum indian di Chiapas. Beliau selalu mengunjungi Chiapas dan terus melakukan komunikasi terus dengan EZLYN (Tentera pempebasan internasional zapatista) yang dipimpin oleh Subcomandante Marcos.

Tom Morello sendiri pernah ditangkap apabila mengadakan protes terhadap sistem kerja dalam kilang-kilang Guess. “Kami lebih bergumbira apabila dapat mengubah sesuatu
Ianya lebih mendatangkan kepuasan berbanding lagu RATM memasuki carta atau mengadakan tour!” Dan RATM pernah menyewa papan-papan iklan bagi menyampaikan mesej-mesej politik mereka. “Kami memang ditangkap, namun pada akhirnya sesuatu pun berubah”

“Kita harus melawan sistem yang ada. Setiap orang perlu untuk melakukan kritik dan analisis kepada sistem yang digunapakai diseluruh dunia.Dan terus menyerang ketidakadilan yang berlangsung didepan mata. Semua orang harus menentang sistem yang menindas fikiran dan semangat kita. Mabuk saja tidak cukup, kita harus menentang kekuasaan yang terus-menerus menyebar kebohongan kaum imperialis selama 50 tahun. Kalian adalah sebahagian dari penyelesaian atas masalah yang ada. Mari bangun!”
–Zack De La Rocha-


Namun akhirnya pada tahun 2000, Zack menyatakan pengunduran dari RATM. Agak tidak
best dengan perkuburan RATM ini. Namun sehingga kini aku masih meminati RATM walaupun ianya adalah sebuah band mainstream.

Melalui RATM, mesej-mesej politik dan sosial disampaikan terus kepada masyarakat arus perdana. Mesej-mesej RATM tidak hanya berlegar didalam komuniti underground, malah kepada masyarakat yang mungkin tidak pernah tahu akan wujudnya scene musik yang radikal didunia ini (radikal?)
Dan aku mengakhiri penulisan aku kali ini sambil mendengar lagu Bullet in the head! Selamat berhibur!

Bullet In The Head

This time the bullet cold rocked ya
A yellow ribbon instead of a swastikaNothin' proper about ya propaganda
Fools follow rules when the set commands ya
Said it was blue
When ya blood was red
That's how ya got a bullet blasted through ya head

Blasted through ya head

I give a shout out to the living dead
Who stood and watched as the feds cold centralized?
So serene on the screen
You was mesmerized
Cellular phones sounding' a death tone
Corporations’ cold
Turn ya to stone before ya realize

They load the clip in omnicolour
Said they pack the 9, they fire it at prime time
The sleeping gas, every home was like Alcatraz
And mutha fuckas lost their minds

Just victims of the in-house drive-by
They say jump, you say how high
Just victims of the in-house drive-by
They say jump, you say how high
Run it!

No escape from the mass mind rape
Play it again jack and then rewind the tape
And then play it again and again and again
Until ya mind is locked in
Believin' all the lies that they're tellin' ya
Buyin' all the products that they're sellin' ya
They say jump and ya say how high
Ya brain-dead
Ya gotta fuckin' bullet in ya head

Just victims of the in-house drive-by
They say jump, you say how high?!

3 komen-komen:

Anonymous said...

aku tak penah minat RATM tapi tak kesah ah kan.mainstream ke, apa ke, tak kesah ahh. aku pun start dr mainstream jugak. aku pun start dr minat music jek. tapi tak boleh ah dgr music jek. kalau kita bijak kita pasti nak baca lirik dia. dan kalau lebih bijak, kita kaji. kalau setakat nak dgr music jek baik dgr music instrumental. huhu

pemusnah makna said...

bagaimana pula ttg band yg tandus SAIGO NO KIBO.. wakakka

::i'm a dreamer:: said...

saigo no kibo?
err.. tu la... susah ar.. jauh masing2 (alasan tipikal seorang sialan)

ya saudara zeezam... saya pon suka anda!