Tuesday, September 26, 2006

Antara Perut, Buncit dan Maskulin…

Terdapat sebuah cermin didalam bilik kecilku. Dan seperti kebiasaan, setiap kali selepas mandi, secara dibawah-sedar aku akan melewati cermin didalam bilikku. Dan kemudian berlakulah peristiwa yang berunsur 18SX iaitu kejadian dan babak-babak memakai baju yang agak ekstrim dan penuh unsur-unsur yang tidak boleh diterima moral. Dan semalam aku rasa seperti terpaku apabila melihat dicermin selepas mandi. Aku bukan terperanjat dengan kehodohan atau kehebatan rupa parasku, bukan juga aku naik berahi melihat tubuhku tapi aku agak tergamam dengan peningkatan diameter dan jejari perut chomelku. Ianya seperti mendadaknya harga ayam naik dimusim perayaan ini dan kurang hebat sedikit dari populariti ex-tunang mawi yang mendadak naik. Sepertinya aku sedang mengkendung bola ‘basketball’ diperut tanpa tujuan yang pasti mengapa aku berbuat demikian.

Nampaknya semua rakan-rakanku tidak berdusta kepada aku kerna beberapa minggu lalu, aku melontarkan diriku ke bandaraya Kuala Lumpur untuk lepak dan minum bersama kawan-kawan dan kekaseh. Dan hasil kehidupanku sepanjang 3 hari disana, aku mampu mengeluarkan suatu statistik dengan purata seramai 6.5 kawan yang berjumpaku akan menegur tentang ‘perubahan’ dan evolusi mendadak yang melanda perutku. Seterusnya membuat pelbagai andaian dan spekulasi tentang status perutku. Seperti terwujud suatu konspirasi untuk menjatuhkan imej aku. Namun, kini aku sedar bahawa aku hanyalah bersifat prejudis terhadap kawan-kawanku atau mungkin aku tidak mampu menerima kenyataan bahawa kini aku telah membuncit-dengan-ekstrim?

Hurm..aku tidak mahu perasaan insecure menguasai mental dan nafsuku. Aku tidak mahu tersumbat di dalam kotak-kotak ketakutan yang sengaja dicipta. Ketakutan adalah suatu keuntungan! Dan mereka sesungguhnya bijak memanipulasi ketakutan kita!

“Anda sudah gemuk! Dapatkan produk melansingkan badan dari kami!”
“Kulit anda akan lebih putih dengan produk kami!”
“Produk ini akan melambatkan proses penuaan!”
“Gunakan produk kami, maka akan anda menikmati pengalaman seks yang memberahikan!”

Aku juga sedang mengalami ketakutan tentang situasi perutku. Kelihatan buncit adalah sungguh bersifat ‘uncool’. Aku penat! Aku sudah penat melakukan penyamaran bagi menyorokkan keterhadapanan perutku, aku terpaksa mengambil langkah menahan nafas ketika melalui sekumpulan gadis-gadis trendy di ibukota dan bagi menyesuaikan diri dengan situasi-situasi yang memerlukan aku nampak sasa.Menyembunyikan fakta dan realiti bahawa aku seorang yang buncit! Aku takut menghadapi realiti dan akhirnya menipu diri sendiri! Dan hasil dari teknik penyamaran dengan menahan nafas, aku kini kekurangan oksigen dibahagian otakku,dan ekoran dari itu, aku juga telah menjadi bebal dan penat!

Kalau aku buncit, biarlah. Aku juga tidak mahu menjadikan sesuatu yang jelas subjektif berubah sebagai sesuatu yang objektif. Biarlah orang mengkritik aku dengan kritikan yang bersifat destructive kerna aku masih lagi memahami dan menghormati hak asasi anda sebagai manusia dan bukan sebagai seorang yang tongong! (tongong juga masih manusia)

Kecantikan selalunya digarisi dengan standard yang mengarut. Badan yang langsing, kulit yang putih, ukuran pinggang yang seperti semut, payudara yang berdiameter montok, ketulan-ketulan six-packs yang mengancam (aku hanya ada a-pack sahaja!) dan pelbagai lagi kriteria-kriteria yang perlu bagi menjadi manusia yang dilabel chantek dan hebat! Subjektif-normatif ini diterima-pakai oleh masyarakat kita dan masyarakat sedunia. Dan para oppurtunis begitu bijak mengeksploitasi bagi mempapa-kedanakan manusia. Dan masyarakat terus menganuti budaya konsumerisme buta yang sia-sia. Aku juga adalah salah satu dari berjuta manusia yang melalui pembudayaan budaya konsumerisme ini ,namun aku bernasib baik kerna aku seorang yang tidak berduit!


Biarlah perutku sepeti zeezam dan bukan semaskulin hakim yang tough lagi metroseksual! Hahahahahah

Playlist
Artist: Butterfinger
Song: Ugly Stomach

10 komen-komen:

citiez_freakfraulin said...

bulan pose nie boley la kurangkan buncit di perut tue ek...slamat berpose =>

Anonymous said...

ahahahha.
haah la.
ayun makin gemok.
hooo.
buat lah sit up.
eh tp perut zeezam comel je.
hahahaha.

::i'm a dreamer:: said...

ah.. malas nak buat situp... dah cuba tapi tak mampu untuk konsistenkan...

biar ar... boncit-boncit pon, ramai orang sayang hehehehhhahahhaha

Anonymous said...

ehh.
ada org puji lak.
mekaseh.
huhu

::i'm a dreamer:: said...

ko kene faham ape maksud syimir tu zam..

dia bukan cakap perut ko chomel, sebenarnya dia nak puji perut aku tapi dia mahu sampaikan mesej dia secara indirect, secara orang-tak-perasan. so, dia puji la perut ko mewakili perut aku..
harap faham!

pemusnah makna said...

ko mengandung ke??? al fatihah

Anonymous said...

ah.
lu jeles kan?

Anonymous said...

"kecantikan bukanlah lahir dari paras rupa tapi jiwa yg suci bersih mengagungkan kebesaran ILAHI"

p/s: byk2 la bersujud n rukuk..sure kurus punyer :)

ingatan utk diri sendiri n sume...

me,
-jun-
:)

Anonymous said...

takper....skarang perut bun*** org kate seksi..

Anonymous said...

takper....skarang perut bun*** org kate seksi..