Friday, September 22, 2006

Latihan Industri dan kaitannya dengan Thaksin

2 hari lepas, akhirnya aku telah disahkan tempat bagi penempatan tempat praktikal/latihan industri. Seumur hidup aku, aku tak pernah menjalani latihan praktikal. Ironisnya, ketika aku menjalani pembelajaran di UTMkl, skop pembelajaran aku adalah lebih kepada teknikal tetapi tiada latihan praktikal. Para pelajar sentiasa menjadi bahan eksperiment dan uji kaji. Dan teka siapa akan menjadi mangsa keatas kegagalan ujikaji tersebut? Sudah tentu bukan Makcik Senah anak Pak Dollah.

Aku disahkan akan menjalani praktikal disebuah syarikat yang berbasiskan tentang networking,komputer dan software. Agak menarik dan aku agak teruja untuk memulakan latihan praktikalku disana. Syarikat ini terletak di Skudai. Dan berharap aku dapat pergi ke gig-gig yang selalu dianjurkan di Countache Studio di Skudai. Harap-harapnya…

Dan 2 hari lepas juga aku dikejutkan dengan berita bahawa berlaku rampasan kuasa di Thailand. Sedikit gembira kerna rakyat Thailand akhirnya terbebas dari cengkaman pemerintahan regim Thaksin yang diktator, korup, dan pelbagai lagi perkara yang menjijikkan.Dengan menangani konflik di selatan Thailand yang berdarah (yang tak pernah selesai!), mencuri harta-harta rakyat dan bertindak sebagai MAHA kapitalis di Thailand cukup untuk membuatkan rakyat menyimpan dendam kesumat dan menyemai benci yang amat! Perkembangan yang bagus, kita tunggu sahaja siapa ‘bakal diktator’ baru yang akan memimpin dan menikam rakyat Thailand! Dari insiden rampasan kuasa ini, ternyata ramai masyarakat Thailand bergumbira dan seperti ingin meludah muka Thaksin sekembalinya beliau ke Thailand sebagai penganggur (seperti aku!) dan aku juga agak ceria dengan lucutnya jawatan penting itu dari kerantung telur Thaksin.

Rampasan kuasa berlaku melalui tindakan ketenteraan yang tidak mustahil aku katakan, mungkin terdapat ‘kepentingan’ dalam rampasan kuasa ini. Rampasan kuasa nampaknya seperti membela rakyat dan ingin menghukum jenayah regim Thaksin terhadap rakyat Thailand, namun siapa yang tahu, mungkin terselit kepentingan peribadi disitu. Bukan prajudis atau bersifat pessimis, namun sejarah sentiasa berulang-ulang dan sentiasa diulang-pakai.

Namun, sekali lagi jelas terlihat disini bahawa rakyat dan suara rakyat masih tidak mampu lagi menjatuhkan Thaksin apabila rampasan kuasa hanya berlaku melalui tindakan ketenteraan. Lihat sahaja berjuta-juta demonstrasi, rapat umum, penentangan dan desakan rakyat untuk Thaksin melepaskan jawatan sebelum ini, namun ianya berakhir dengan gelak ketawa sinis dari sang diktator. Alat-alat penguasa dikerah bagi menutup mulut-mulut yang menghambur imej-imej demokrasi dan mengekang segala tindakan menghapus penindasan. Segala bentuk ‘state apparatus’ digunakan, dari badan kepolisian, kehakiman dan Thaksin tidak akan teragak-agak menggunakan Jabatan Pembersihan Tandas jika perlu!

Itulah yang berlaku di sebuah negara yang kedudukan demokrasinya diantara ‘paling demokrasi’ di Asia. Suara rakyat masih tidak mampu menggugat. Bagaimana pula di Malaysia? Jauh sekali di Singapura!


Mari tunggu dan lihat.. Kerna itu sahajalah yang mampu kita buat. Bersimpati dan mengkritik tanpa mampu mengubah..

7 komen-komen:

pemusnah makna said...

wah prak kat jb gile ah.. layan trash jerk la nnt...

ceh skit2 cite ttg politikal.. taksin ke ape ke.. lantak derang.. propaganda..

bongok nye kuasa..

hahha

enko adalah kepingan kudis di celah kelengkang aku

citiez_freakfraulin said...

jauhnyer dier praktikal ek..biler?..ala..lepas nie da xpat tengok muka ko yg kiut tue la ek..ahaxxxx.....



lantak sama thaksin tuela...muka cam peminum darah..

Anonymous said...

haha..takpe, still bole kontek melalui blog kan cik siti :P

cheh.. memang aku ni membosankan,asyik tulis politik jek...

maki ar aku! aku sama dengan thaksin!

sial!

pemusnah makna said...

thaksin is emo..

you too...

wakakka

Anonymous said...

comel la thaksin tuh.
ade 1 gmba misai die kecik mcm hitler.
comel.
tp die tuh mmg babi.

::i'm a dreamer:: said...

ah.. dem u akimak!
eleh syimir, tekel la thaksin tu.. tapi thaksin punyer tak macam akim punyer.. hahahhaha
ada faham?

Anonymous said...

ahahahaah.
ouh ade 1 fakta kan ayun.
die ckp thaksin ade 1 testis.
ahahahha.
cube tnye akim.
die ade bace ari tuh.
hahahaha.